top of page
Search

בני גנץ - למרות חוסר האמון, כתבי האישום, החשדנות ודריסת הדמוקרטיה, צו השעה – ממשלת אחדות או חירום

צירוף האירועים של מגפת הקורונה, הפלונטר הפוליטי המלווה בחוסר אמון, שסע עמוק וחשדנות קיצונית והסכנה האמיתית לדמוקרטיה, הוא בהחלט בגדר Worst Case Scenario – התרחיש הקיצון. במידה ואחת הצלעות ״במשולש״ זה לא הייתה קיימת ניתן היה לנהל את האירוע באופן ״רגוע״ יותר. באם לא הייתה סכנה אמיתית לדמוקרטיה – ניחא, באם אחד הגושים היה מנצח בגדול עם רוב מוצק – ניחא, באם לא הייתה הקורונה – ניחא וניחא!! אבל לצערנו כל הרעות באו עלינו ביחד ושום פתרון ״פשוט״ או ״צודק״ לא יכול להתרחש.


הפתרון היחיד הוא סוג של חיבור זמני תחת הכותרת ״אחדות״ או ״ממשלת חירום״. לא ״מאהבת מרדכי״ אלא משנאת כל אלטרנטיבה אחרת! ממשלת מיעוט, אם בכלל קיימת אפשרות כזאת, איננה מה שעם צריך ובטח לא כשהיא תלויה על בלימה. בחירות רביעיות אם יוכרזו ייקבעו לעוד חצי שנה לפחות לאור האילוצים ובכך לא נוצר פתרון אלא קיבעון שבסיומו עלולה להיות תוצאת בחירות הרסנית יותר לדמוקרטיה. רק סוג של אחדות תוכל למנוע סיכוני הרס הדמוקרטיה! הרי סיסמת הבחירות של כחול לבן היא ״ישראל לפני הכל״. אז ישראל גם לפני קרבות האגו והעמדות המובילות לבחירות רביעיות.


רבים אומרים בשנה האחרונה, אחרי כל מערכת בחירות המסתיימת במבוי סתום, כי ״העם בחר באחדות״. אז לא ולא, העם ממש לא בחר באחדות! גוש הימין הצביע ״רק ביבי״ וצבע את המרכז שמאל בצבעים נוראיים. גוש המרכז שמאל בחר ״רק לא ביבי״ וצבע את נתניהו, הליכוד וגוש הימין בצבעים נוראיים.


אני לגמרי מבין את האמירות מכיוון כחול לבן בנוגע לחוסר האמון בסיכומים מול נתניהו, אני מבין גם מבין (ומאד חרד) את החששות מהרס הדמוקרטיה כפי שאנו רואים בעצם ימים אלה, לגמרי חרד מכך שכמעט מיליון וחצי איש הצביעו לנאשם בפלילים, אני אפילו יכול להבין מדוע רוצים בכחול לבן שגנץ יהיה ראשון ברוטציה. אבל ההבנה ואפילו ההסכמה אינה מובילה אותנו לשום פתרון אז במה חשיבותה?


ככל הנראה גנץ ואשכנזי מבינים על מה אני מדבר ומבינים שכל אלטרנטיבה זולת אחדות או חירום גרועה פי כמה. אינני מבין את לפיד ויעלון בעמדתם הנחרצת נגד האחדות! כאמור אני מבין את ״סל הטיעונים והנימוקים״ מדוע זה לא טוב כבחירה ראשונה אבל הם לא מבינים שאין להם אלטרנטיבה אחרת טובה יותר! אם הם חושבים שבבחירות רביעיות ינצחו הם טועים טעות מרה, ההערכה שלי שדווקא יפסידו ואז הסיכון לדמוקרטיה יהיה כבר עובדה קיימת כשאת ״הקדימון״ קיבלנו השבוע במנה גדושה. הציבור יעשה עם כחול לבן חשבון אם הם בסרבנותם יובילו לבחירות, הם יודעים שנתניהו טוב שבעתיים מהם בהטלת האשמה עליהם. הם גם יודעים שבבחירות הרביעיות הקמפיין של הבחירות האחרונות ״אין לגנץ ממשלה בלי טיבי ובל״ד״ הוא רק נקודת ההתחלה לקמפיין הבא.


אז מה הפתרון?


קיימות כמה אפשרויות לסוג של אחדות: ממשלת אחדות של שלוש שנים ברוטציה שווה כשנתניהו ראשון. ממשלת חירום לשנתיים בלבד ברוטציה שווה כשנתניהו ראשון. בסוף השנתיים יתקיים מו״מ לבחינת ההמשך במסגרת הכנסת ה 23 ובמידה ולא יישא פרי ילכו לבחירות רביעיות. עד אז ככל הנראה תחולנה התפתחויות מהותיות במשפט נתניהו והן עשויות לשנות את ״הכוריאוגרפיה״ הפוליטית.


הבטחת הבחירות של כחול לבן שלא תשב תחת נתניהו כראש ממשלה הייתה נכונה אך במציאות שנוצרה היא לא רלוונטית בהעדר אלטרנטיבה טובה יותר. האמירות הבוטות של לפיד ויעלון, נכונות ככל שתהיינה, אינן נחשבות במציאות הנוכחית כתבונה פוליטית! במידה ויבחרו להתפצל ולהישאר מחוץ לממשלה לא ירוויחו כלום, ההיפך!! יעלון לא היה נכנס לכנסת ללא כחול לבן! האוזר והנדל שסירבו להסתייע במשותפת כי רק אחדות היא הפתרון לא יוכלו לומר כעת שאחדות איננה הפתרון. לפיד עלול לחטוף מכה פוליטית קשה אף הוא.


החוכמה הפוליטית היא להוציא מהמצב הנתון את המרב האפשרי ולא את המקסימום הרצוי! להגן על הדמוקרטיה זו משימה לאומית, להיכנס מתחת האלונקה במלחמה בקורונה זו משימה לאומית. למצב את כחול לבן כמפלגת שלטון עם ניסיון בתפקידי מפתח זו הכנה מצויינת לבחירות הבאות. ובאשר לחשבון הפתוח עם נתניהו, אישומיו, התנהלותו, חקירת פרשיית הצוללות למצריים (חמורה ביותר!!!), לכך עוד יהיה זמן. חלקו יבוצע בבית המשפט וחלקו במעלה הדרך.

דווקא לאחר התפטרות אדלשטיין, ״הרוויחה״ המערכת הפוליטית כמה ימים לניסיון גישור! הרי ״במקרה הרע״ עמיר פרץ יוכל לכנס את המליאה לדיון בנושאים החיוניים למרכז שמאל, לכן לא בטוח שצריך להאיץ את בחירת יו״ר קבוע לפני מיצוי המו״מ.


אני גדלתי על ברכי מפא״י, ״מערך״ ומפלגת העבודה. זנחתי את העבודה לטובת כחול לבן כי העבודה הלכה שמאלה מדי, קטלה את כל ראשיה והציגה מנהיגות רופסת ולא אטרקטיבית. הייתי שמח מאד אם כחול לבן היתה מצליחה לנצח ולייצר רוב מוצק, אך לצערנו לא זו תוצאת הבחירות ולכן הם לא יכולים להתנהל כאילו ניצחו! באם כחול לבן לא תבחר באחדות ותוליך לבחירות רביעיות, אינני בטוח שאבחר בה בבחירות הקרובות.

517 views0 comments

Recent Posts

See All

בני גנץ, למרות המון כוונות טובות, עליך לפרוש ולא להתבזות באי מעבר אחוז חסימה!

״הערת עסק חי״ לכחול לבן. מכתב גלוי אל בני גנץ מאת: עמוס מלכא. כאיש עסקים מזה 19 שנים בחרתי לנתח את מצבה של כחול לבן בקריטריונים כללים מעולם העסקים וספציפית כחברה ציבורית שגייסה הון בשלושה סבבי גיוס וש

דרוש ״שובר שוויון״ – שובר גושים!

על כחול לבן להתנער מתיוג של מנהיגת גוש מרכז שמאל, למצב עצמה ממש במרכז (אפילו מעט ימינה) ולחפש דרך לחבירה אל מפלגות ימין מתונות ליברליות ואף אל החרדים. ללא מהלך כזה היא תיתקל שוב ושוב במרחב תמרון פוליט

Post: Blog2_Post
bottom of page